Sep 14, 2012

Merisik

I was pretty anxious for this merisik thing.
Sebabnya family aku macam very tertutup...emmm...mcm mana nak cakap eh...
senang ceritanya, family aku ni jarang ada orang luar datang bertandang, apatah lagi nak berbesan ke bermenantu ke, confirm la tak pernah.
yg selalu datang rumah pun saudara mara sepupu sepapat yg memang everytime mai Penang pun singgah rumah aku.tu je la.
so far yg pernah datang tido rumah, dan golek2 mcm dia pun family aku jugak, Ujie je la.sama la mcm aku kat rumah dia haha.

Dulu masa nak bawak Man balik Penang, kenal2 dengan family aku, mcm ni la anxiety aku.
Aku tak takut pasal diri aku nak adapt dengan family dia sebab aku tau diri aku mcm mana, jenis tak berapa kisah and tak banyak songeh.
Aku paling takut part Man nak adapt dengan family aku and vice versa.sebab family aku sangat2 close to each other,adik2 close dgn aku,aku close dgn parents. We talk, argue and eat a lot.haha.
Takut2 family aku kekok ada org lain tetiba dalam rumah and tetiba depa tak reti nak act macam mana ka, if you know what I mean lah kan.

I used to express this kebimbangan dekat Ujie and she said, "kalau aku boleh terima family hang,takkan la Man yg sayang hang and nak kawen dgn hang tak boleh?"
She always has the right thing to say :)

-----------------------------------------------

back to the merisik part.
they came on the 31st Aug 2012, since it was a public holiday for Independence Day.
diorang datang 3 kereta.dah warning dah jangan mai ramai2,roboh rumah hamba.hehe.taklah,rumah aku apartment je.kecik,so kalau datang ramai2, kesian org2 tua tak selesa.lenguh kaki bukan boleh melunjur,cukup2 square feet je.
yg datang Man, Papa, Mama, Abah(grandpa), Ma(grandma), Ayahlong, Maklong and anak2,Aiman and Qistina.
belah aku dah standby, Tokda(granduncle) and Cu (uncle) and of course my parents and Apiq,my brother.Apan went out for a open house and Athirah was having her SPM trial.
itu pun dah crowded gila dah rumah tu.kasihan semua duduk sempit2 atas sofa tu.

aku taktau nak duduk mana,aku duduk je depan pintu bilik.kalau duduk dalam bilik macam kelakar sangat kekunun macam malu2 ada orang datang menengok.lagipun senang nak ulang alik dapur if ada apa2 yg kurang kat depan.

mula2 depa berkenalan dulu, ala mcm ice-breaking masa orientasi gitu.
pastu Tokda aku dok buat rasmi mcm mana entah siap tanya,"datang nak merisik yg mana satu?".HAHA.tak ke haru.aku pun sendiri tak pasti whether pihak lelaki aware ke tidak aku ada adik perempuan sorang.

then masa berbincang tu macam ada tense sedikit sebab tetiba Maklong mintak ubah tarikh tunang to 15th Sept.HAHA.Abah mcm nak bersetuju dah, mcm nak okay kan je akan tetapi, muka Mama dah berubah dah.
ye la, kawan dah pi menjemput sakan dah (keluarga terdekat) masa raya hari tu, siap bagi kad tu kau.kerlass kau Jah.

aku pun kecut perut dah.yela, dah la date ni kitorang yg syok2 tetapkan.dewan dah book.orang masak pun dah ada,kad dah distribute.bincang punya bincang, okaylah, proceed lah dgn 16th Sept.

bila semua dah okay, setuju belake dah, then cincin time! 
aku ingat, merisik ni, pihak lelaki passing je cincin kat pihak perempuan.
sekali kena panggil ke depan dah. okaylah, maybe Ma nak bagi kotak cincin kat aku kot.dah nak sarung2 cincin pulak. I was soooooo not ready for this. dengan muka tak semenggah, tudung aku pakai pun macam senget dah.haha lantak sana,sarung la cincin belah rotan di jariku.

then semua orang pun makan yeay.all the tension pun hilang just like that bila semua orang dapat makan.alhamdulillah semua kenyang makan siap tambah lagi.
lepas makan la baru lah semua pun borak2 kosong, takdela rasmi sangat macam sebelum2 ni.tunjuk gambar adik2 aku yg takde kat rumah, cerita pasal family, kerja and everything else.

pukul 6 dah kena hantar Papa,Mama,Ma,Abah naik flight balik KL. Ayahlong and family balik Aloq Setaq by car.lepas hantar diorang kat airport, kitorang pergi dating jap tepi laut kat Queensbay tu. maklumla dah 2minggu plus tak jumpa, aku menganggur kat rumah start dari before raya sampai lah 31st Aug tu.

then Maghrib balik, kemas dapur semua, lelap jap, pukul 11 gitu aku gerak balik KL dgn Man and also Tokda.

selesai lah proses merisik kami.alhamdulillah semua okay.
lepas aku balik ke KL semula, bermula lah proses preparation tunang. 
baju, hantaran, tudung, goodies and etc.

basically, the main reason Mother insisted for merisik sebab nanti bertunang kat dewan/kawasan selain rumah, and masa tu terlalu ramai orang so takut diorg sesama parents tak sempat berkenalan betul2.
lagipun, it's good to have merisik biar family lelaki tau mcm mana rumah kita, family kita secara ringkas.at least depa tau, nanti anak lelaki balik Penang, tido mana, makan macam mana. haa gitu.


-----------------------------------------------

persiapan merisik family aku takde apa sangat.
Mother bought new sofas for raya and also new beds for us (katil2 lama dibawak ke rumah satu lagi yg akan dijadikan homestay)
rumah memang super duper kemas.memang lebih kemas daripada biasa.
yang penting, menu hidangan untuk tetamu and also the list of some official stuff to be discussed over the event (contoh : tarikh tunang, estimated nikah/reception date, jumlah dulang masa tunang and etc)
for pihak lelaki, cincin belah rotan and also cenderahati (a small hamper or a basket of fruits will do).
tu je la kot.for the bakal bride, pakai la baju elok sikit, baju kurung la paling selamat.then mekap la sikit.aku pakai eyeliner je,macam biasa aku duk pi office gitu.

so below are the photos (yg muka aku tak semenggah tu) masa merisik.nampak kelamkabut sikit, memang kelam kabut sbb tak expect ada acara sarung2 cincin.haha.then gambar aku gedik dengan cincin.bukan senang woo nak dapat, budget sana, survey sini, kira sana, timbang sini, akhirnya! haha.


ketibaan rombongan


bincang2 time : hok baju kotak2 tu serius sangat aih!

bincang2 time : catat jangan tak catat



sarung cincin time


makan time



gambar menggedik dengan cincin risik.di persisiran Queensbay

No comments:

Post a Comment