Nov 29, 2012

Marriage : A Little Bit Of Everything

masa kursus kahwin hari tu, Ustaz ada tanya, "apa matlamat anda berkahwin?"
terkedu sekejap aku. I don't have the exact answer. I was pretty sure 85% of the hall that day were as confused as I was hehe.

Marriage...
I believe marriage is a stage where you are completing your life.
You have gone through baby stage, toddler stage, kids stage, teenagers stage and now you're in the adult stage.
One part of the adult stage is getting married.
I am approaching that stage of life where people get married, if you know what I mean.
So now I'm completing my adult stage I'm currently in.haha.

Sejujurnya, aku rasa perkahwinan ni is a little bit of everything.
Cinta, Kasih Sayang, Agama, Tanggungjawab, Keluarga, Nafsu.

Cinta,
kebanyakan pasangan nowadays kahwin atas dasar cinta. susah lah nak cari yg kena kahwin paksa ni. kalau ada pun maybe kes minoriti. sama jugak macam aku. aku finally found the guy yg mencintai aku sepenuh hati dia, dan kami saling mencintai. dalam usaha untuk melestarikan cinta kami, maka kami berkahwin. apakah lestari pula ni?

Kasih Sayang,
bila bercinta, mestilah include kan kasih sayang. nanti bila dah ada anak2, maka kasih sayang tu pun berkembang dan bertumbuh dalam diri anak2 pulak.gituu

Agama,
Berkahwin atau mendirikan rumah tangga merupakan salah satu daripada sunnah Rasulullah s.a.w sebagaimana sabda Baginda yang bermaksud: “Perkahwinan itu sunnah aku. Sesiapa yang menolak sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku.”(Riwayat Bukhari)

Baginda bersabda: “Barangsiapa yang dikurniakan oleh Allah seorang wanita solehah, sesungguhnya Allah telah menyempurnakan sebahagian imannya, maka bertaqwalah dengan sebahagian yang berbaki”. (Riwayat Al-Tabrani)


Perkahwinan/Pernikahan is a part of iman. Perkahwinan banyak membawa kebaikan dalam hidup muslimin dan muslimat. 
sebagai contohnya, perempuan yg sebelum ni tak menutup aurat, lepas kahwin tengok elok je berhijab, bukan kah bagus tu? kalau lelaki pulak, sebelum kahwin macam tak tentu hala, tengok2 lepas kahwin jadi lebih elok, bertanggungjawab and lebih menjaga pegangan agamanya :)

Tanggungjawab & Keluarga
aku combinekan tanggungjawab dan keluarga ni sekali sebab aku rasa semacam menjadi tanggungjawab aku melengkapkan hidup aku dan sekaligus melengkapkan hidup keluarga aku. 
Sebagai anak sulung aku rasa bertanggungjawab untuk kurniakan menantu pertama dan cucu-cucu untuk parents aku, plus kurniakan anak-anak menakan untuk adik-adik aku.ye,memang aku fikir sampai tahap tu.
when I brought fiance home for the first time, you should see how happy my parents were.they even addressed themselves as 'Mama' and 'Abah' to fiance haha.mungkin dalam hati depa like,"ada jugak orang nak kat anak aku nih" LOL.
and paling cute bila adik2 tak sabar nak jadi uncles and aunty.yg belah Man lagi best, adik ipar cakap,"ooo nanti Abang akan jadi Pak Ngah la kan?".
woo woo relax adik2.haha
Parents were so happy they can finally organize a wedding ceremony for their daughter and they finally can invite their friends to their first kenduri ever.hehe. no more soalan, "Mid, hang bila lagi nak buat kenduri?"
I'm glad I can make them happy before aku berpindah hakmilik.choii.sedih pula ni.

Nafsu,
Ah, takkan la yang ni pun akak nak kena terangkan dek non? haha. oklah, semua orang mempunyai nafsu.nafsu makan,nafsu tido,nafsu shopping dan nafsu terhadap jantina yang berlawanan. tipu lah cakap masa couple or tunang takde rasa 'geram' kat pasangan masing2 kan? so untuk elakkan kita melakukan lebih banyak dosa, maka kita berkahwin lah untuk menghalalkan perhubungan. Lepas kahwin, buat apa pun pahala tau. gituu.

________________________________________________________

Bila dah tau matlamat, kita kena la berusaha untuk mencapai matlamat itu. Jangan pasang matlamat je sampai ke tua.hehe.
InsyaAllah, aku harap aku dapat carry out those matlamat yg aku dah tetapkan dalam hati aku.
and Alhamdulillah having such a wonderful other half, aku sangat bersyukur sebenarnya. beliau memang sangat menyenangkan hati, mudah to talk to and paling tidak merungut sekali. tak pernah lagi dia complaint "susahlah nak kahwin ni", yg tunang dia ni selalu sangat dah.haha.dia selalu complaint pasal Maxis telan kredit dia je hehe.


Bagi aku, kahwin untuk mengelakkan maksiat, perkara yg kurang tepat. tak salah, tapi tujuan tu macam dah kurang strong dah.
there's more to marriage than just having sex. a lot more when we decided to have kids.
waking up to the one you love, tau ada someone yg akan jaga kita, sayang kita dan keluarga kita, risaukan kita is something indescribable in one word MARRIAGE sahaja.
it's a little bit of everything :)

looking forward to this marriage, may it always be blessed, InsyaAllah.



setakat ni sahaja update untuk kali ni.
doakan perjalanan kami menuju halal dipermudahkan :)


2 comments:

  1. salam shepha...tq lawat blog nona....cute nya couple ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nona pun cantik.suka tengok awak buat semua DIY :)

      Delete